Nowe miejskie trasy rowerowe powstaną w segmencie ulic Utrata, Przytorowa i Sejneńska. Projekt stworzenia w Suwałkach kolejnych ścieżek wpisuje się w realizację większego zadania – „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej”, obejmującego pięć województw. Prace zakończą się w przyszłym roku.
We wtorek – 15 kwietnia Zarząd Województwa, obradujący pod przewodnictwem wicemarszałka Mieczysława Baszki, postanowił zawrzeć porozumienie z władzami Suwałk w sprawie wybudowania w tym ścieżek rowerowych. – Marszałkowie przeznaczyli na ścieżki w Suwałkach około półtora miliona złotych i pokryją wkład własny z budżetu województwa – tłumaczy Jan Kwasowski, rzecznik marszałka.
Zgodnie z treścią porozumienia, Urząd Marszałkowski, prócz przekazania miastu pieniędzy, zleci również wykonanie inwestycji. – Całość zadania inwestycyjnego musimy zakończyć do końca czerwca 2015 roku – dodaje Kamil Sznel z Urzędu Miasta w Suwałkach.
W ramach inwestycji przebudowany zostanie chodnik wzdłuż Utraty od ulicy Przytorowej do Sejneńskiej (strona wschodnia). – Powstanie chodnik, ścieżka rowerowa, oznakowanie i ciąg pieszo – rowerowy na odcinku naprzeciw kamienicy, która jest usytuowana na tym odcinku – tłumaczy Sznel. Prace obejmą również przebudowę i dostosowanie do ruchu rowerowego sygnalizacji świetlnej.
Choć zakończenie inwestycji planowane jest na czerwiec 2015 roku, w najbliższych miesiącach zostanie wybudowana ścieżka i chodnik. Modernizacja skrzyżowań to plan na nowy rok. Realizacja inwestycji nie będzie połączona z utrudnieniami w ruchu kołowym.
„Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej” to pięć projektów regionalnych, które utworzą spójną trasę rowerową biegnącą przez pięć województw: lubelskie (ok. 350 km), podkarpackie (ok. 430 km), podlaskie (ok. 590 km), świętokrzyskie (ok. 190 km) i warmińsko-mazurskie (ok. 420 km). Atrakcje turystyczne województwa podlaskiego, znajdujące się w okolicach planowanej trasy.
Wszystko fajnie, tylko nowe DDR (zwane popularnie ścieżkami rowerowymi) zapewne znowu powstaną z kostki cementowej, pomimo zapisów Strategii dot. budowy dróg rowerowych w woj. podlaskim czy badań naukowych, z których wynika, że nawierzchnia z kostki nie jest odpowiednia dla DDR. W innych miastach już dawno odchodzi się od kostki, w niektórych wręcz zakazano jej stosowania do DDR, ale zapewne nasi włodarze są przekonani, że z kostki, to „śwjatowo i aligancko”.