Wymiana uszczelki głowicy – jakie są koszty?

Uszczelka pod głowicą to istotna część silnika, która narażona jest na pracę w bardzo zmiennych i nierzadko skrajnych warunkach. Efektem tego są możliwe usterki wymagające wymiany całego elementu. Z czym się to wiąże i jak bardzo obciąży Twój portfel?

Artykuł powstał we współpracy z serwisem teamtotal.pl

Czym jest uszczelka pod głowicą?

Uszczelka ma za zadanie przede wszystkim utrzymać szczelność pomiędzy dwoma lub większą liczbą elementów. Odpowiednia styczność zapewnia warunki do optymalnej pracy. Uszczelka pod głowicą łączy ze sobą wspomnianą głowicę (czyli element zamykający przestrzeń komór spalania) oraz blok silnika (czyli przestrzeń, w której pracują tłoki).

Dlaczego ta uszczelka jest tak ważna i za co odpowiada?

Główną rolą uszczelki głowicy jest zabezpieczenie przez wyciekiem płynu chłodzącego oraz oleju. Innymi słowy, odpowiada za szczelny i prawidłowy przepływ pomiędzy górną i spodnią częścią silnika. Pozornie zadanie wydaje się być bardzo prostym, a sam element powinien być całkowicie nieskomplikowany pod każdym względem. Nie możesz jednak zapominać o specyficznych warunkach funkcjonowania silnika – ciśnienie wytwarzane podczas jego pracy może osiągnąć nawet 100 barów w poszczególnych komorach spalania, natomiast temperatura gazów wydzielających się w czasie utleniania mieszanki powietrzno-paliwowej może dochodzić nawet do 2500 stopni Celsjusza.

Fakt faktem, zarówno blok jak i głowica nie osiągają aż takiej temperatury, niemniej uszczelka musi zachować trwałość i swoje właściwości w bardzo zmiennych warunkach, co jest największym wyzwaniem przed nią stawianym. Zimą temperatura wyjściowa może wynosić nawet kilkanaście stopni poniżej zera, by w zaledwie kilka chwil później osiągnąć ich kilkaset. Ponadto blok i głowica są zwykle wykonane z odmiennych materiałów, przez co odznaczają się odmiennym stopniem rozszerzalności cieplnej. Te różnice ma zniwelować właśnie uszczelka pod głowicą.

Co może świadczyć o potrzebie wymiany uszczelki pod głowicą?

Najczęstszym objawem jest zmniejszenie ilości płynu chłodniczego. O ile niewielkie ubytki można na bieżąco niwelować dolewaniem wody lub roztworu glikolu etylenowego, o tyle nazbyt intensywnymi wyciekami trzeba się zająć jak najszybciej. Zresztą nawet ów dolewanie jest jedynie środkiem przejściowym i pozwala na odwleczenie naprawy w czasie. Nie wpływa przy tym najlepiej na silnik, a zbyt długie pozostawienie sprawy samej sobie może w konsekwencji wymagać znacznie kosztowniejszej usługi.

Wskutek wycieku płynu chłodzącego dochodzi do przegrzania silnika, co jest bezpośrednią przyczyną uszkodzenia uszczelki. Nieco rzadziej, przy względnie sprawnie działającym układzie chłodniczym, do przegrzania może dojść w wyniku nazbyt ostrego i dynamicznego stylu prowadzenia auta lub nieprzemyślanego bądź źle przeprowadzonego tuningu. Bardzo rzadko trafia się uszczelka fabrycznie wadliwa, wykonana z niedostatecznie wytrzymałych materiałów lub nieodpowiednio założona. Musisz również wiedzieć, że uszkodzenia uszczelki częściej zdarzają się w autach zaopatrzonych w instalację gazową. Dzieje się tak dlatego, że zasilanie gazem ma wpływ na podwyższenie całkowitej temperatury w komorze spalania.

Na konieczność wymiany uszczelki pod głowicą wskazuje nierzadko także wymieszanie oleju z płynem chłodniczym, stąd jego brunatna lub nawet jasna barwa. Dodatkowo pojawia się wtedy biała piana oraz charakterystyczny osad na zewnętrznej powierzchni silnika. W początkowej fazie natomiast często występuje nierównomierna praca silnika oraz niewielkie spadki mocy spowodowane nieodpowiednią kompresją w silniku.

Skoro wymiana uszczelki jest konieczna…

Naprawa tego rodzaju wymaga rozebrania dużej części silnika. Zatem w momencie, gdy tak wiele elementów i tak jest łatwo dostępnych i świetnie widocznych, warto dokonać chociaż kontroli stanu głowicy. Zazwyczaj okazuje się wtedy, iż konieczna będzie jej fachowa obróbka. Nie jest to wcale proste, dlatego starannie dobierz odpowiedniego i doświadczonego mechanika do tej pracy. Dokona on także sprawdzenia pozostałych elementów.

Ile to kosztuje i dlaczego tak drogo?

Wymiana uszczelki powinna być drobiazgiem – przynajmniej w teorii. Ot, kawałek odpowiednio wyciętej blachy. Wydawać by się mogło, że to po prostu nie powinno i nie może dużo kosztować. Niestety, rzeczywistość jest zupełnie inna. Koszt wymiany samej uszczelki (nie wliczając np. obróbki głowicy) może wynosić od kilkuset do nawet blisko tysiąca złotych!

Mimo to, naprawy tej należy dokonać niezwłocznie w pierwszym możliwym terminie. Nie dość, że jazda z pękniętą lub całkowicie zniszczoną uszczelką pod głowicą zagraża twojemu bezpieczeństwu, to jeszcze ewentualne uszkodzenia mogące z tego powodu wystąpić z pewnością będą znacznie bardziej odczuwalne dla twojego portfela.

Taka, a nie inna cena wymiany jest wypadkową kilku czynników. Po pierwsze, należy sobie uświadomić, iż nie jest to zwykła uszczelka – jej zadania oraz warunki, w jakich musi pracować przedstawiono wcześniej, co tłumaczy jak starannie i solidnie musi być wykonana.

Co więcej, praca, którą musi wykonać mechanik, jest bardzo trudna i czasochłonna. Wymaga również od niego niebywałej wiedzy i precyzji, dlatego też nie każdy fachowiec jej się podejmie i nie każdy zrobi to dobrze. Ponadto, do kosztów naprawy trzeba doliczyć wymianę płynu chłodniczego oraz oleju silnikowego, jeśli doszło do zmieszania obu cieczy.

Dodaj komentarz