W lipcu i sierpniu 2017 roku Port Lotniczy w Kownie tymczasowo będzie pełnił funkcję głównego portu lotniczego Litwy ze względu na remont pasa startowego w Wilnie. Od czerwca br. do Kowna można dojechać pociągiem. Czy samorządy będą chciały jednak dokładać do utrzymania połączenia i w przyszłym roku?
Od 17 czerwca 2016 r. w weekendy można korzystać z połączenia kolejowego relacji Białystok – Kowno przez Suwałki. Obsługa kolejowa tej trasy jest możliwa dzięki porozumieniu zawartemu pomiędzy spółką PKP Przewozy Regionalne a Kolejami Litewskimi. Nie obyło się jednak bez wsparcia finansowego województwa podlaskiego i samorządów leżących na trasie przejazdu. Suwałki zadeklarowały przekazanie 80 tys. złotych. Przypomnijmy, że połączenie ma działać do końca grudnia 2016 roku.
Co będzie dalej? Partycypacja w kosztach utrzymania w przyszłym roku wiąże się już z nakładami na poziomie dwukrotnie wyższym. – W przyszłym roku mielibyśmy jako samorząd wyłożyć na ten cel 160 tys. złotych. Propozycję marszałka przedstawię na posiedzeniach komisji Rady Miejskiej – zapowiedział Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk, dodając, że utrzymanie połączenia nie należy do zadań samorządu.
Połączenie kolejowe na trasie Białystok – Kowno zostało odtworzone po ponad 70 latach przerwy. Czy kwotę 160 tys. złotych z miejskiego budżetu zrekompensuje w jakimś stopniu zainteresowanie pasażerów tym połączeniem? Kowno głównym portem lotniczym Litwy ma być tylko w okresie wakacyjnym. Do Portu Lotniczego w tym mieście zostaną przeniesione wtedy niemal wszystkie regularne i czarterowe połączenia z Wilna.