W piątkowy wieczór, 28 października o godz. 19.00 w nastrój dnia Wszystkich Świętych wprowadzą białostocką publiczność Chór oraz Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Andrzeja Kosendiaka.
Usłyszymy Requiem c-moll na chór mieszany i orkiestrę Luigiego Cherubiniego oraz kantatę na chór i smyczki „Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” Jamesa MacMillana. W partach solowych wystąpią: Anna Wolfinger – sopran, Hanna Różankiewicz – mezzosopran, Paulina Malinowska – alt, Paweł Cichoński – tenor, Kamil Wróblewski – tenor, Maciej Bogumił Nerkowski – baryton, Artur Mądry – bas. Chór przygotowała Violetta Bielecka.
Zamówione przez króla Ludwika XVIII Requiem Cherubiniego miało premierę 21 stycznia 1817 roku w krypcie królewskiej Bazyliki pw. św. Dionizego – dla uczczenia rocznicy zgilotynowanego podczas rewolucji Ludwika XVI – w rocznicę jego śmierci. Przeniknięte majestatyczną powagą arcydzieło zyskało podziw Ludwika van Beethovena, które ocenił je wyżej niż Requiem Mozarta, a Cherubiniego uważał za najwybitniejszego z żyjących kompozytorów. Utwór zabrzmiał również na pogrzebie Beethovena w 1827 r.
„Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” to współczesna, poruszająca kantata na głosy solowe, chór i smyczki, stworzona na zamówienie telewizji BBC przez szkockiego kompozytora, komandora Orderu Imperium Brytyjskiego, Jamesa MacMillana. Kompozycja nawiązuje do muzyki średniowiecznej, barokowej i szkockiego folkloru. Treść utworu to, zapisane w czterech Ewangeliach, dramatyczne słowa wypowiadane przez Jezusa z krzyża, tuż przed śmiercią. Utwór ten usłyszymy w Białymstoku po raz pierwszy.
Oba dzieła eksponują techniczne i interpretacyjne umiejętności chórzystów oraz naśladujące łkanie partie smyczkowe, a to – dzięki Chórowi i Orkiestrze Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz wspaniałym solistom – zapowiada przejmujący wieczór.
Aby wygrać podwójne zaproszenie na KONCERT ORATORYJNY, który odbędzie się w sali koncertowej przy ul. Podleśnej 2 w Białymstoku o godz. 19.00, wystarczy odpowiedzieć prawidłowo na pytanie: Z ilu części składa się „Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” – kantata na chór i smyczki Jamesa MacMillana? Odpowiedzi (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem – do rezerwacji) prosimy przesyłać mailem: redakcja@niebywalesuwalki.pl