Reklama

„Gospel Sounds” na jubileusz Chóru OiFP

Data:

- Reklama -

– Skąd bierze się hipnotyczna siła oddziaływania tak pozornie krótko istniejącego zespołu i dlaczego tak łatwo publiczność ulega podczas koncertów magii scenicznej kreacji? – nieco kokieteryjnie zastanawia się w przededniu 10-lecia istnienia Chóru OiFP Maestra Violetta Bielecka, twórczyni jego sukcesu.

– Nawet najbardziej znakomity zespół, a jest ich w kraju niewiele, efektu tego z pewnością zagwarantować nie może. Tajemnica zatem tkwi w samym chórze OiFP i nie chodzi tutaj o zwodniczą samoocenę, która nosi w sobie piętno profesjonalizmu. Ważnym przesłaniem gwarantującym sukces całego zespołu jest pasja działania i prawda w przekazywaniu dzieła muzycznego.

Rok 2016 był dla Chóru OiFP w Białymstoku wyjątkowy. W kwietniu dostarczył nam wzruszeń i najlepszych wrażeń artystycznych podczas wykonania „Całonocnego czuwania” S. Rachmaninowa, jako jedyny zespół w Polsce. Zebrał fantastyczne recenzje za udział w operetce „Zemsta nietoperza” J. Straussa, najnowszej premierze w OiFP. Zespół wystąpił podczas otwarcia Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa”. Wspólnie z muzykami Filharmonii Poznańskiej im. T. Szeligowskiego nagrał oratorium „Quo vadis”. Z okazji 31. Światowych Dni Młodzieży nagrał także płytę „Hymny papieskie” pod kierownictwem V. Bieleckiej. Zespół został laureatem Nagrody Polskiego Przemysłu Fonograficznego Fryderyk za album „Symphony of Providence” z udziałem Chóru Polskiego Radia w Krakowie pod dyrekcją M. Nałęcz-Niesiołowskiego w kategorii: Album Roku Muzyka Współczesna (2016).

Obchody roku jubileuszowego Chór OiFP uroczyście zakończy w piątek, 13 stycznia na dużej scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej koncertem „Gospel Sounds”, pieśniami ewangelicznymi – z gatunków negro spirituals, czyli religijnymi śpiewami amerykańskich niewolników.

– Moc ich sztuki zrodziła się z wyrządzanej im krzywdy i z siły czerpanej z religijnego wielkiego przebudzenia kościołów reformowanych w początkach XIX wieku (szczególnie baptystów i metodystów) – pisze Magdalena Gajl. – Niewolnicy, tworząc „duchowe pieśni”, wyrażali swój ból i swoją nadzieję na zbawienie, przepowiadane przez kaznodziejów. Zderzenie krzywdy i nadziei w tej muzyce zdaje się czasem niewiarygodne.

Ducha negro spirituals Chórowi OiFP przybliżył Brian Fentress, charyzmatyczny dyrygent, wokalista i kompozytor, który występował i nagrywał u boku takich sław jak: Aretha Franklin i Lyle Lovette. Gościnnie pojawił się w Białymstoku podczas prób do koncertu jubileuszowego.

W pierwszej części koncertu usłyszymy pieśni: „Alleluia”, „Swingin’ with the Saints”, „Amazing Grace”, „Deep River”, „Elijah Rock”, „Goin’ Up to Glory”, „Walkin’ Down That Glory Road” oraz cykl kolęd „Navidad Nuestra” Ariela Ramíreza z tekstami Feliksa Luny. W drugiej części zabrzmi Msza Gospel Roberta Raya, współczesnego kompozytora amerykańskiego kontynuującego tradycję gospels. Artystom Chóru OiFP towarzyszyć będą zespoły „Sierra Manta” i „The Consonance Trio”.

KONCERT GALOWY W RAMACH OBCHODÓW JUBILEUSZU 10-LECIA CHÓRU OPERY I FILHARMONII PODLASKIEJ ODBĘDZIE SIĘ NA DUŻEJ SCENIE OIFP, UL. ODESKA 1 O godz. 19.00. 

CHÓR OIFP

plakat-13-stycznia-2017Powstał z inicjatywy prof. V. Bieleckiej i M. Nałęcz-Niesiołowskiego w marcu 2006 roku. Trzon stanowią artyści śpiewający przez wiele lat w Białostockim Chórze Kameralnym „Cantica Cantamus”, prowadzonym przez obecnego dyrygenta i kierownika artystycznego chóru – prof. V. Bielecką. Repertuar Zespołu obejmuje programy oratoryjne, operowe, największe dzieła muzyki sakralnej oraz utwory kompozytorów współczesnych, wykonywane we współpracy z wybitnymi polskimi i zagranicznymi orkiestrami (włoski zespół instrumentalistów specjalizujący się w wykonaniach muzyki dawnej „Europa Galante” z Maestro F. Biondim, Sinfonia Varsovia z J. Axelrodem, Sinfonia Iuventus, Orkiestra Filharmonii Narodowej oraz Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, Filharmonii Poznańskiej, Podkarpackiej, Łódzkiej i in.). Zespół wielokrotnie brał udział w prawykonaniach utworów polskich kompozytorów współczesnych, m.in. K. Pendereckiego, S. Moryto, M. Małeckiego, M. Borkowskiego, P. Łukaszewskiego, J. Świdra, R. Twardowskiego. Chór ma zaszczyt regularnie współpracować z K. Pendereckim (m.in. wykonanie VIII Symfonii „Pieśni przemijania” – koncert inaugurujący 75-lecie urodzin kompozytora oraz „Siedmiu Bram Jerozolimy” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej pod batutą samego Maestro; prestiżowe nagrania płytowe oraz prezentacje wersji koncertowych oper: „Euryanthe” C.M. von Webera, „Maria Padilla” G. Donizettiego pod dyrekcją Maestro Ł. Borowicza oraz „I Capuleti e i Montecchi” V. Belliniego pod batutą Maestro F. Bindkiego). Chór prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą (odwiedził takie państwa jak: Belgia, Białoruś, Francja, Litwa, Mołdawia, Niemcy, Rumunia, Ukraina, Włochy). Jest zapraszany na renomowane festiwale, m.in. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Międzynarodowy Festiwal „Wratislavia Cantans”, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, Festiwal Kultury Żydowskiej „Warszawa Singera”, Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa”. Dokonał wielu nagrań płytowych i radiowych. W 2016 roku Chór wspólnie z muzykami Filharmonii Poznańskiej im. T. Szeligowskiego nagrał oratorium „Quo vadis” op. 13 na sopran, baryton, bas, chór mieszany, orkiestrę symfoniczną oraz organy F. Nowowiejskiego pod dyrekcją Ł. Borowicza. Z okazji 31. Światowych Dni Młodzieży Zespół nagrał także płytę „Hymny papieskie” pod kierownictwem V. Bieleckiej. Zespół został laureatem Nagrody Polskiego Przemysłu Fonograficznego Fryderyk za album „Pieśni Kurpiowskie: Górecki, Moryto, Szymanowski” pod dyrekcją V. Bieleckiej w kategorii: Fonograficzny Debiut Roku (2009) oraz za album „Symphony of Providence” z udziałem P. Łukaszewskiego, A. Mikołajczyk-Niewiedział, A. Rehlis, J. Bręka i Chóru Polskiego Radia w Krakowie pod dyrekcją M. Nałęcz-Niesiołowskiego w kategorii: Album Roku Muzyka Współczesna (2016). Oprócz licznych prezentacji artystycznych związanych z wykonawstwem muzyki a cappella oraz wokalno-instrumentalnej, występuje jako zespół chóralny, aktorski oraz taneczny w Operze i Filharmonii Podlaskiej, m.in. w operach „Straszny dwór”, „Traviata”, „Czarodziejski flet” i „Carmen”, a także w musicalach „Korczak”, „Skrzypek na dachu” i „Upiór w operze” oraz operetce „Zemsta nietoperza”.

VIOLETTA BIELECKA

Dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, pedagog. Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Białymstoku w klasie fortepianu Z. Frankiewicz. Studiowała pod kierunkiem prof. J. Boka i R. Zimaka w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem). Prowadzi bogatą działalność koncertową w kraju i za granicą (Niemcy, Włochy, Francja, Ukraina, Białoruś, Łotwa, Rumunia, Mołdawia). W latach 1995–1997 konsultant wokalny Chóru Operowego Teatru Narodowego w Warszawie. W 2000 r. otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych z rąk Prezydenta RP. Jest profesorem zwyczajnym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku (w latach 1999–2005 kierownik Zakładu Dyrygentury Chóralnej, w latach 2005–2012 Prodziekan). Prowadzi klasę śpiewu w Zespole Szkół Muzycznych im. I. Paderewskiego w Białymstoku. Kierowała tam Chórem Żeńskim „Schola Cantorum Bialostociensis” (1987–2009). Od roku 1995 Prezes Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Chóralnej „Cantica Cantamus” w Białymstoku (w latach 1998–2006 prowadziła Białostocki Chór Kameralny „Cantica Cantamus”). Organizator międzynarodowych warsztatów młodzieży polskiej i polonijnej Polskiego Chóru Pokoju. Chóry prowadzone przez nią zdobyły wiele nagród i wyróżnień. Uhonorowana Nagrodą Prezydenta Miasta Białegostoku za całokształt dokonań artystycznych (2016), Medalem „Zasłużony dla UMFC” nadanym przez Rektora prof. dra hab. Ryszarda Zimaka (2014), Nagrodą im. J. Kurczewskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie chóralistyki i propagowanie muzyki polskiej (2013), Złotym Medalem nadanym przez Prezesa Stowarzyszenia Wspólnota Polska w Warszawie (2012), Złotym Medalem za Długoletnią Służbę nadanym przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego (2010), Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego I stopnia za osiągnięcia artystyczne i dydaktyczne (2009), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (MEN 2009), Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2008), Odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2006), Złotym Krzyżem Zasługi nadanym przez Prezydenta RP (2002), Nagrodą Marszałka Województwa Podlaskiego (2002), Nagrodą Prezydenta Miasta Białegostoku za popularyzowanie dziedzictwa kulturowego na Wschodzie poprzez działalność Polskiego Chóru Pokoju (2000), Złotą odznaką „Zasłużony Białostocczyźnie” (1992) oraz Złotym Krzyżem Zasługi nadanym przez Prezydenta RP (1990). W 2015 r. powołana do komisji do spraw przyznawania Nagród Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystycznej.

SIERRA MANTA

Zespół Sierra Manta powstał w 1987 roku z muzycznych pasji kilku młodych mieszkańców Ząbkowic Śląskich. Już w następnym roku grupa zaczęła pojawiać się na polskich scenach muzycznych i szybko znalazła się w czołówce zespołów, grających muzykę folkową. Rozwijając swoje zainteresowania, muzycy, tworzący zespół Sierra Manta, zainspirowani utworami prekolumbijskich Indian, oryginalnym instrumentarium oraz kulturą tak odmienną od polskiej, nie mogli oprzeć się też słowiańskim i bałkańskim rytmom, a i w nich także z powodzeniem starali się przemycić trochę Andów. W swoim dorobku artystycznym zespół posiada 5 płyt: „ Music of the Andes” „Rabanito”, „Jina-Jina”, „La luz” oraz „Misa Criolla i Navidad Nuestra”. Zespół współpracował z Filharmonią Narodową w ramach Sceny Kameralnej, zajmował pierwsze miejsca na Festiwalu Muzyki Folkowej w Radomiu oraz Eurofolk w Płocku, występował na scenach niemieckich oraz reprezentował Polskę na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Akustycznej „AFes” w Macedonii. Muzyczne pasje przetrwały i już 27 lat zespół gości na polskich i zagranicznych scenach muzycznych. Obecnie w dalszym ciągu wykonuje muzykę andyjską oraz dzieła słynnego argentyńskiego kompozytora Ariela Ramíreza „Misa Criolla” i „Navidad Nuestra” z towarzyszeniem wielu chórów i artystów z Polski i z zagranicy. Obecnie zespół występuje w składzie: M. Kaim – quena, sikus, bombo, I. Wójcicki – charango, sikus, gitara klasyczna, G. Calderón Chávez – gitara klasyczna, sikus, K. Łabaz – gitara basowa, J. Wawrzała – bombo, sikus, instrumenty perkusyjne, gościnnie A. Ramírez – bandoneon.

THE CONSONANCE TRIO

Zespół utworzony w 2014 roku przez trzech przyjaciół, zawodowych muzyków, na co dzień pracujących przy wielu różnych projektach. Muzyka, którą tworzą jest wspólnym mianownikiem rozmaitych zainteresowań muzycznych, począwszy od muzyki klasycznej, poprzez jazz, muzykę etniczną, do szeroko rozumianej muzyki rozrywkowej. W 2015 roku zespół nagrał swoje pierwsze single: „Tower” oraz „Childhood”. W 2016 roku zespół The Consonance Trio zagrał autorskie koncerty w Millionova Fabryka Designu i Monopolis w Łodzi. W skład zespołu wchodzą: M. Fedorov – pianista, kompozytor, aranżer, K. Sypytkowski – kontrabasista, gitarzysta basowy, kompozytor, W. Bronakowski – perkusista, kompozytor.

Aby wygrać zaproszenie dla 2 osób na koncert OiFP w Białymstoku, wystarczy odpowiedzieć prawidłowo na pytanie: W których realizacjach OiFP w Białymstoku chór prowadzony przez Violettę Bielecką występował na tej samej scenie wraz z chórem dziecięcym? Odpowiedzi prosimy przesyłać do nas mailem (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem – do rezerwacji): redakcja@niebywalesuwalki.pl

KONKURS ROZSTRZYGNIĘTY!

Podwójne zaproszenie wygra osoba, która prawidłowej odpowiedzi udzieli jak najszybciej. O zasadach odbioru nagrody poinformujemy zwycięzcę konkursu mailem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

Z regionu: Rail Baltica – coraz bliżej wygodnych podróży z Białegostoku i Łap

Szybkie i bezpieczne podróże pociągiem oraz lepszy dostęp do...

Z regionu: Zbuduj niesamowitą maszynę i wygraj indeks na Politechnikę Białostocką

Liczą się kreatywność, ciekawe zastosowania zasad fizyki oraz pasja...

Białystok – miasto, które daje satysfakcję

Białystok to najlepsze polskie miasto - tak wynika z...

Polska prapremiera „Hobbita” już w sobotę

W najbliższą sobotę (11 maja) w Teatrze Dramatycznym im....