Reklama

„Czar włoskich karnawałów” w OiFP w Białymstoku

Data:

- Reklama -

Piątkowy koncert symfoniczny „Czar włoskich karnawałów” przeniesie nas w klimat rozbawionych włoskich miast. W wykonaniu Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Rafała Jacka Delekty usłyszymy w Białymstoku fragmenty z „Karnawału” op. 9 Roberta Schumanna, Koncert fletowy Jacquesa Iberta oraz IV Symfonię A-dur op. 90, zwaną „Włoską”, Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. Partie solowe na flecie wykona wybitnie uzdolniona, 18-letnia flecistka Marianna Żołnacz, która już jest laureatką ponad 40 konkursów krajowych oraz międzynarodowych, w tym sześciu nagród Grand Prix. Koncert odbędzie się w piątek, 3 lutego o godz. 19.00 do sali koncertowej przy ul. Podleśnej.

„Karnawał” op. 9 Roberta Schumanna jest jednym z najbardziej niezwykłych i tajemniczych dzieł. Dedykowany Karolowi Lipińskiemu – polskiemu wirtuozowi skrzypiec, kompozytorowi kaprysów i czterech koncertów – cykl 21 miniatur jest autobiografią Schumanna. Zaszyfrował w nim swój autograf: główny motyw i motto „Karnawału” tworzą dźwięki Es-C-H odpowiadające pierwszym literom nazwiska Schumann. Kryptograf dotyczy też nazwy czeskiego miasta, z którego pochodziła jego pierwsza narzeczona: literom niemieckiej nazwy Asch odpowiadają dźwięki As-C-H lub A-Es-C-H. Sportretował ją w pełnej gwałtowności miniaturze zatytułowanej Estrella. Oba spokrewnione motywy stanowią temat dla swobodnych wariacji, jednocząc cały cykl. Schumann sportretował także dwóch żyjących kompozytorów – Niccolo Paganiniego i Fryderyka Chopina, z którym się przyjaźnił. (…)

Ibert szczególną sympatią darzył instrumenty dęte (utwory koncertujące przeznaczył na obój, saksofon, w koncercie wiolonczelowym soliście towarzyszy dęta orkiestra). W Koncercie fletowym także są wyeksponowane – fagot przedstawia się w rubasznej zadziorności, klarnet kradnie melodię drugiego tematu, podczas gdy solista oplata ją etiudowymi ‘wprawkami’. (…)

Symfonia A-dur, dzieło 24-latka [Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego], powstała w środkowym okresie twórczości kompozytora, określanym jako czas rozkwitu indywidualnego stylu. Było to sześć szczęśliwych lat, których połowę wypełniły podróże po Europie. „Oto Italia! Spełnia się wszystko to, o czym marzyłem… najwyższa radość życia. Piszę do was, by podziękować wam, drodzy rodzice, za podarowanie mi tego szczęścia”.

Radość, rozpierająca Symfonię „Włoską”, eksploduje już od pierwszych taktów Allegro vivace – ekspansywny, lekki temat, sprawiający wrażenie zawołania i pędu, wprowadzają smyczki na tle pulsu instrumentów dętych drewnianych.”

(Z omówienia programu Magdaleny Gajl)

RAFAŁ JACEK DELEKTA

Urodzony w Krakowie w 1957 roku. Ukończył studia w 1981 roku w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie dyrygentury prof. J. Katlewicza. Doskonalił się na kursach pod kierunkiem prof. L. Somogyi i H. Rillinga. Zadebiutował jako dyrygent w Operze Krakowskiej w 1980 roku. Specjalizuje się w muzyce wokalno-instrumentalnej i wszelkich formach teatru muzycznego. Przygotował 30 własnych premier w repertuarze od G.B. Pergolesiego i W.A. Mozarta, poprzez G. Verdiego i G. Pucciniego, a na A.L. Webberze czy L.E. Larssonie skończywszy. Zadyrygował dotąd ponad 3 tys. spektakli. Prowadzi również ożywioną działalność koncertową z orkiestrami w Polsce i za granicą. Dyrygował m.in. orkiestrą Sinfonia Varsovia, również jako współpracownik Y. Menuhina. Nagrywa dla Radia i TVP. Jego repertuar obejmuje zarówno utwory klasyczne (od A. Vivaldiego po prawykonania muzyki współczesnej), jak i muzykę filmową i teatralną (Z. Konieczny, J.K. Pawluśkiewicz, W.K. Korcz). Zadyrygował dotąd ponad 500 koncertami. Solistami jego koncertów byli G. Zhyslin, K.A. Kulka, K. Jakowicz, D. Stabrawa, W. Kwaśny, T. Shebanowa, J. Olejniczak, A. Marks, K. Gekic, S. Drzewiecki, S. Marcovitch, E. Towarnicka i wielu innych. Jest profesorem Akademii Muzycznych w Krakowie i Gdańsku. Kieruje Katedrą Dyrygentury krakowskiej Akademii. Prowadzi zajęcia dyrygentury i przedmiotów pokrewnych oraz współpracuje z orkiestrami akademickimi. W okresie 2005–2012 piastował funkcję Dziekana Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej a w latach 2012–2016 Prorektora ds. badań naukowych i współpracy międzynarodowej Akademii Muzycznej w Krakowie. Współpracuje jako profesor wizytujący z uczelniami zagranicznymi (m.in. Royal Academy of Music, Ningbo University, Mahidol University) oraz prowadzi mistrzowskie kursy dyrygenckie (m.in. z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej).

MARIANNA ŻOŁNACZ

Naukę gry na flecie rozpoczęła w wieku 7 lat w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. K. Szymanowskiego w Warszawie w klasie prof. M. Peradzyńskiej-Filip. Od 2015 roku jest również studentką Uniwersytetu Muzycznego „Mozarteum” w Salzburgu w klasie prof. M.M. Koflera. Jest laureatką ponad 40 konkursów krajowych oraz międzynarodowych, w tym sześciu nagród Grand Prix. Do najważniejszych osiągnięć należą: I nagroda na V Międzynarodowym Konkursie na Flet Solo „Il Flauto Ricercato” (Łódź, 2016), II nagroda na X Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. M. Spisaka (Dąbrowa Górnicza, 2016), nagroda specjalna – koncert w roli solistki wraz z Polską Orkiestrą „Sinfonia Iuventus” – w finale konkursu Młody Muzyk Roku (Warszawa, 2016), I nagroda na IV Ogólnopolskim Konkursie Fletowym (Bielsko-Biała, 2016), III nagroda na IX Międzynarodowym Konkursie Fletowym im. D. Cimarosa (Aversa, 2015), wyróżnienie na 67. Międzynarodowym Konkursie „Praska Wiosna” (Praga, 2015), Grand Prix Międzynarodowego Studenckiego Konkursu Fletowego (Ittervoort, 2014), I nagroda na 26. Międzynarodowym Konkursie Fletowym Młodych (Bukareszt, 2014), zwyciężczyni główki Lafin na Sir James Galway Festival (Weggis, 2013), Grand Prix III Międzynarodowego Konkursu Fletowego „Flautiada” (Bratysława, 2013). Koncertowała dwukrotnie w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W 2013 roku wykonywała Koncert e-moll S. Mercadantego z towarzyszeniem orkiestry pod dyrekcją M. Krajčiego w Bratysławie. W 2014 roku wykonywała  Koncert d-moll C.Ph.E. Bacha z towarzyszeniem orkiestry pod dyrekcją G. Ménesi w Filharmonii w Koszycach. W 2015 wykonywała Koncert na flet i orkiestrę J. Iberta z towarzyszeniem orkiestry pod dyrekcją M. Diakun w Filharmonii w Koszycach. W sierpniu 2015 zagrała recital wraz z prof. M.M. Koflerem i R. Kofler w Liebenbergu. W kwietniu 2016 wraz z Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją M. Klauzy wykonała III część Koncertu na flet i orkiestrę J. Iberta. Doskonaliła swoje umiejętności na kursach u takich mistrzów jak: Sir J. Galway, U. Janik, Ph. Benoit, H. Schmeiser, L. Długosz, C. Jans, G. Hinze, A.C. Heinzmann, A. Wierzbiński, R. Aitken, P.Y. Artaud, B. Świątek-Żelazna, G. Sandvik, J.E. Schau, D. Gavric.

OiFP-ECS uczestniczy w programie „Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!” organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środkow Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Aby wygrać zaproszenie dla 2 osób na ten koncert, wystarczy odpowiedzieć prawidłowo na pytanie: Jakiemu artyście dedykowany jest „Karnawał” op. 9 Roberta Schumanna? Odpowiedzi (wraz z imieniem i nazwiskiem do rezerwacji) prosimy przesyłać do nas mailem: redakcja@niebywalesuwalki.pl

Zaproszenie wygrywa osoba, która najszybciej udzieli prawidłowej odpowiedzi. Zwycięzca zostanie poinformowany drogą mailową o zasadach odbioru nagrody.

KONKURS ZOSTAŁ ROZSTRZYGNIĘTY! DZIĘKUJEMY ZA UDZIAŁ.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

Z regionu: Rail Baltica – coraz bliżej wygodnych podróży z Białegostoku i Łap

Szybkie i bezpieczne podróże pociągiem oraz lepszy dostęp do...

Ars Musica w ograniczonym wymiarze. Koncert już w niedzielę

Koncert inaugurujący VIII Festiwal Ars Musica i jednocześnie upamiętniający...

Z regionu: Zbuduj niesamowitą maszynę i wygraj indeks na Politechnikę Białostocką

Liczą się kreatywność, ciekawe zastosowania zasad fizyki oraz pasja...

Białystok – miasto, które daje satysfakcję

Białystok to najlepsze polskie miasto - tak wynika z...