Reklama

Co słychać w podlaskiej gospodarce? Gorzej tylko w Rumunii?

Data:

- Reklama -

Pod względem dostępu do komunikacji lotniczej województwo podlaskie jest na przedostatnim miejscu wśród wszystkich europejskich regionów. Gorzej wypadła tylko Rumunia i jej region Sud-Vest Oltenia. Analizy technologii i innowacji również nie nastrajają optymistycznie.

Źródło: Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego

Wieści z podlaskiej gospodarki (źródło: GUS)

30.12.2016 r. Główny Urząd statystyczny przedstawił wstępne szacunki produktu krajowego brutto za 2015 r. według województw. Są to najnowsze dostępne dane. Wartość podlaskiej gospodarki (mierzona PKB) w 2015 r. wyniosła 39,5 mld zł i wzrosła o 2,5 % w stosunku do roku poprzedniego. Niestety ten wzrost, już kolejny rok z rzędu, był niższy niż dynamika całej polskiej gospodarki. Skutkiem jest dalsze, systematyczne powiększanie dystansu rozwojowego w stosunku do zamożniejszych polskich regionów. W 2003 roku wartość PKB w przeliczeniu na mieszkańca w województwie podlaskim stanowiła 75,3 % średniej krajowej. Aktualnie jest to 71,1 %. Pomimo, że „PKB” dla wielu jest pojęciem odległym i dość abstrakcyjnym, to właśnie PKB ma zasadniczy wpływ na wartość naszych dochodów oraz liczbę i atrakcyjność miejsc pracy, a także na wzrost lub spadek liczby ludności na danym obszarze. Niestety, wg GUS, liczba mieszkańców województwa podlaskiego maleje o ok. 3 tys. osób rocznie. Zmniejszanie liczby ludności jest zjawiskiem niekorzystnym zarówno dla podlaskiego biznesu, jak również dla sprawności i kosztów funkcjonowania sektora publicznego.

Jeszcze bardziej niepokojący jest fakt, że w ostatnich trzech latach (2013-2015) województwo przestało nadrabiać dystans do zamożniejszych regionów europejskich. Aktualnie PKB na mieszkańca w regionie, z uwzględnieniem realnej siły nabywczej, wynosi 49% średniej unijnej i nie zmienia się od trzech lat. Obecnie różnice rozwojowe pomiędzy Polską a Unią Europejską są zbliżone do różnic pomiędzy woj. podlaskim a Polską. Unia Europejska w celu niwelowania różnic rozwojowych wdraża specjalną politykę spójności. Polska podobną politykę zawarła w Strategii Rozwoju Kraju.

Wyniki dotyczące PKB w układzie regionalnym za 2015 r. pozwoliły w końcu jednoznacznie ocenić skuteczność Strategii Rozwoju Kraju za lata 2007-2015 w obszarze spójności gospodarczej polskich regionów. Strategia zakładała wzrost udziału gospodarek regionów Polski Wschodniej w polskiej gospodarce z poziomu 16,2%, w roku 2003, do 20% w roku 2015. Plan zakładał, że poprzez specjalne polityki interwencyjne, w okresie 10 lat, regiony Polski Wschodniej osiągnął poziom rozwoju gospodarczego regionów Polski Zachodniej. Niestety ostatecznie udział ten zamiast wzrosnąć do 20%, spadł do 15%. Strategia w obszarze spójności regionalnej poniosła oczywistą klęskę.

W interesie mieszkańców naszego regionu jest zidentyfikowanie przyczyn tego niepowodzenia i odpowiednie skorygowanie polityki gospodarczej kraju w obszarze spójności. Kwestie te powinny być przedmiotem szerokiej dyskusji, np. przy okazji Wschodniego Kongresu Gospodarczego.

Jak konkurencyjność naszego regionu oceniają eksperci Komisji Europejskiej (źródło: The EU Regional Competitivness Indeks 2016)

27.02.2017 r. Komisja Europejska opublikowała raport oceniający konkurencyjność 263 regionów Unii Europejskiej. Raport powstaje co 3 lata i jest oparty o analizę kilkudziesięciu czynników wpływających na atrakcyjność i rozwój regionalnych gospodarek. Unia Europejska jest jednolitym rynkiem, prawo Unii Europejskiej dąży do zapewnienia zasad równej, rynkowej konkurencyjności. Niezależnie od tego, jest jednak bardzo dużo istotnych uwarunkowań, które różnicują konkurencyjność regionów i wpływają na różny poziom rozwoju regionalnych gospodarek. Raport zawiera swoiste wizytówki regionów i z pewnością może być przyczynkiem do podejmowania decyzji biznesowych (w tym inwestycyjnych) oraz prowadzenia polityk rozwojowych przez władze krajowe i regionalne.

Pod względem PKB na mieszkańca, z uwzględnieniem realnej siły nabywczej, województwo podlaskie znalazło się na 246 miejscu spośród 263 regionów. Regiony Polski Wschodniej zajmują miejsca w przedziale od 245 do 251, a najwyżej notowane woj. mazowieckie jest 80. Tak na tle Europy wygląda realna siła naszej gospodarki i dobrobyt naszych mieszkańców.

Pod względem oceny konkurencyjności, nasz region plasuje się na 211 miejscu. Jest to przedostatnie miejsce spośród polskich regionów. Najwyżej sklasyfikowano woj. mazowieckie – 150 miejsce, najniżej woj. warmińsko-mazurskie – 215.

Porównując wyniki rankingu, można zadać pytanie skąd wzięła się różnica pomiędzy wyższą oceną konkurencyjność gospodarki (jej potencjałem), a faktyczną niższą siłą (211 miejsce vs. 246). Co nam przeszkadza uwolnić nasz potencjał konkurencyjności, wytwarzać i zarabiać więcej?

Jak wiadomo o poziomie rozwoju gospodarczego na danym obszarze decyduje cały szereg uwarunkowań: geograficznych, infrastrukturalnych, politycznych, demograficznych, społecznych itd. Część z tych uwarunkować jest domeną państwa (szczebla krajowego), część innych decyduje o zróżnicowaniu regionalnym. W odniesieniu do województwa podlaskiego czynniki mające wymiar krajowy np. zaplecze instytucjonalne, stabilność makroekonomiczną, edukację, w raporcie oceniono znacznie wyżej niż uwarunkowania regionalne takie jak: wielkość rynku, infrastruktura transportowa, innowacyjność oraz nasycenie gospodarki technologią. Tu, niestety jesteśmy europejskim outsiderem.

Pod względem wielkości rynku wewnętrznego woj. podlaskie znalazło się na 239 miejscu. Jest to najgorszy wynik spośród polskich regionów. Wielkość rynku to liczba konsumentów, wartość dochodów, którymi dysponują, a także ilość i wielkość firm. Płytki rynek wewnętrzny jest mniej atrakcyjny dla biznesu – prowadzenie działalności na takim rynku jest droższe, mniej opłacalne. Dodatkowo mniejszy rynek to nie tylko mniej odbiorców, ale także gorszy i droższy dostęp do siły roboczej, specjalistów, dostawców itd.

Kolejnym czynnikiem, który najbardziej obniża naszą pozycję w rankingu, jest bardzo słaba infrastruktura transportowa. Nie chodzi tu o transport lokalny, tylko o skomunikowanie regionu z innymi rynkami. Do oceny brane pod uwagę było nasycenie drogami szybkiego ruchu, ilość i jakość połączeń kolejowych oraz dostęp do transportu lotniczego. Podlaskie uplasowało się na 244 miejscu i znowu jest to zdecydowanie najgorszy wynik spośród polskich regionów.

Niechlubną ciekawostką jest to, że pod względem dostępu do komunikacji lotniczej, woj. podlaskie jest na przedostatnim miejscu wśród wszystkich europejskich regionów. Ostatnie miejsce zajmuje region południowej Rumunii: Sud-Vest Oltenia.

I w końcu czynnik związany z nasyceniem gospodarki innowacjami i technologią. Podlaskie zajęło 241 miejsce na 263 regiony europejskie. Ocenie podlegały m.in.: dostęp do szerokopasmowego internetu, aktywność w sieci, wielkość zatrudnienia w sektorze wysokich technologii i specjalistycznych usług, stopień wdrażania innowacji, liczba patentów, zasoby ludzie w sektorze nauki, wydatki na badania i rozwój, wielkość eksportu z sektora średnio-wysokiej i wysokiej techniki itd.

Pozycja województwa podlaskiego, w rankingu konkurencyjności regionów (211), nie zmieniła się w stosunku do raportu sprzed 3 lat, pomimo że przecież jesteśmy beneficjentem europejskiej polityki spójności.

Jaka więc może być recepta na rozwój? Niestety niewiele można zrobić z wielkością rynku wewnętrznego i z peryferyjnym położeniem regionu. Mamy niską gęstość zaludnienia i niską gęstość firm. Jedyną szansą jest więc szybki i tani dostęp do innych znacznie większych, atrakcyjniejszych rynków (np. aglomeracja warszawska, inne polskie aglomeracje, państwa Europy zachodniej i świata). Aktualnie ten dostęp jest utrudniony i kosztowny. Miejmy nadzieję, że dobre skomunikowanie z Warszawą, w końcu zniweluje naszą „gospodarczą izolację”. Jednak drogi to nie wszystko, potrzebujemy szybkiej kolei i lotniska. Brak lotniska skutkuje tym, że dostęp naszego biznesu do światowych rynków jest „o 1 dzień dłuższy”. Naszą przewagą konkurencyjną ciągle jeszcze są niskie koszty pracy i rezerwy (materialne i ludzkie) tkwiące w nieefektywnej strukturze gospodarki: w socjalnym rolnictwie, w archaicznej działalności wytwórczej, w powszechnym podwykonawstwie, w drobnych usługach itd. Jeżeli wyposażymy naszą gospodarkę w technologię porównywalną z tą jaką dysponują firmy w innych regionach, będziemy mogli skutecznie konkurować, zwiększać udziały w rynkach, produkcję i zatrudnienie.

Granty na badania i innowacje
(www.granynainnowacje.pl)

W dniu 15.03.2017 r. Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego rozpocznie nabór wniosków o granty (dotacje) na rozwój podlaskich firm. Środki finansowe przeznaczone na granty pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Do rozdysponowania jest ok. 9 mln zł.
Firma będzie mogła uzyskać do 100 tys. zł na realizację przedsięwzięcia, które przyczyni się do zwiększenia sprzedaży, zysku lub zatrudnienia. Przedsięwzięcie musi dotyczyć wprowadzenia do oferty nowego produktu, usługi lub wdrożenia nowej technologii.
Jeżeli w tym celu firma zleci audyt stosowanej technologii, skorzysta z usług badawczych związanych z produktem lub technologią, zakupi licencję, know-how, dokona zgłoszeń wynalazku, wzoru przemysłowego lub użytkowego, będzie mogła otrzymać refundację od 70 do 85 % poniesionych w tym celu wydatków.
Granty można otrzymać na przedsięwzięcia, które są związane z przemysłem rolno-spożywczym, metalowo-maszynowym, szkutniczym, sektorem medycznym oraz ekoinnowacjami. Są to tzw. inteligentne specjalizacje województwa podlaskiego. Dodatkowo na działalność z zakresu tzw. krajowych inteligentnych specjalizacji.
Żeby otrzymać grant, przedsiębiorca powinien mieć pomysł i plan na rozwój swojej firmy, a także wybrać kontrahentów, którym zleci usługi i dostawy. Następnym krokiem jest wypełnienie i złożenie do Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego prostego wniosku, zawierającego opis planu przedsięwzięcia, zestawienie planowanych wydatków i wskazanie wybranych wykonawców.
Jeżeli firma, przedsięwzięcie i zaplanowane działania spełniają wymagane warunki, przedsięwzięcie otrzyma promesę wypłaty grantu (dofinansowania).
Kiedy firma zrealizuje swój plan, składa do Fundacji wniosek o wypłatę grantu wraz z potwierdzeniem rzeczowej i finansowej jego realizacji. Wypłata może nastąpić na rachunek firmy lub bezpośrednio do jej kontrahenta – wykonawcy prac. Szczegóły dotyczące zasad na jakich można otrzymać grant znajdują się na stronie www.grantynainnowacje.pl.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

Suwalskie inwestycje z lotu ptaka (foto)

To trzecia odsłona prezentacji inwestycji z lotu ptaka –...

Moto Show w sierpniu na suwalskim lotnisku

Stuningowane ciężarówki, zawody na 1/4 mili, przeloty helikopterem, drifting...

Symboliczne wbicie łopat pod budowę suwalskiego pasa startowego

25 września na terenie suwalskiego lotniska przy ulicy Wojczyńskiego...

Rozpoczyna się budowa pasa startowego w Suwałkach (audio)

Po tym jak Zarząd Województwa Podlaskiego podjął decyzję o...