Laboratorium barw dętych w OiFP

Fot. archiwum Musicus Society

„Laboratorium barw dętych” to kolejny z cyklu Camerata+ koncert w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. W piątkowy wieczór, 21 kwietnia wystąpi zespół kameralny Ars Iuvenum wraz z brytyjskim fagocistą Meyrickiem Alexandrem. Usłyszymy rzadko wykonywane dzieła muzyki kameralnej: Partitę Es-dur J.N. Hummela, Oktet I. Strawińskiego, tańce z baletu „Les Malheurs de Sophie” J. Françaixa i Suitę B-dur Richarda Straussa.

Meyrick Alexander jest pierwszym fagocistą London Chamber Orchestra, wcześniej przez trzydzieści lat był pierwszym fagocistą Philharmonia Orchestra w Londynie. Pracował z najlepszymi dyrygentami świata, takimi jak Maazel, Guilini, Aszkenazy, Swietłanow, Dohnanyi, Salonen, Sinopoli, Ozawa, Haitink, Harnoncourt, Mackerras. Artyście dedykowanych jest wiele utworów solowych kompozytorów muzyki najnowszej, prezentował współczesny repertuar m.in. z London Sinfonietta czy Nash Ensemble. Uczył w Guildhall School of Music and Drama, Birmingham Conservatoire oraz Royal Northern College of Music. Regularnie prowadzi kursy mistrzowskie na całym świecie. W Białymstoku podzieli się swoją pasją, wiedzą i doświadczeniem z instrumentalistami zespołu Ars Iuvenum pod kierownictwem artystycznym Grzegorza Puchalskiego.

Podwójną obsadę klarnetów, obojów, waltorni i fagotów usłyszymy w Particie Es-dur Johanna Nepomuka Hummela. Utwór ma klasyczną budowę sonatowego cyklu, choć jego nazwa nawiązuje do barokowej suity. Wiedeński kompozytor węgierskiego pochodzenia przez dwa lata mieszkał i uczył się w domu Mozarta. Kontynuował styl swego mistrza oparty na śpiewnej melodyce i lekkich konfiguracjach, które usłyszymy  w prezentowanym utworze.

W Oktecie Igora Strawińskiego współbrzmieć będą instrumenty, które pozornie trudno ze sobą zestroić: flet, klarnet, dwa fagoty, dwie trąbki i dwa puzony.

– Strawiński prowokacyjnie zderza w nim mistrzostwo techniki kompozytorskiej i klasyczna równowagę formy z groteskowym charakterem wielu pomysłów melodycznych, rytmicznych i tonalnych – pisze Magdalena Gajl w programie koncertu. – Tematy, czasem uroczyste i namaszczone, ukazywane są w kontekście, który je ośmiesza. Częstym zabiegiem Strawińskiego jest kotrapunktyczne prowadzenie głosów, ale spotkania nakładanych linii melodycznych często sprawiają wrażenie przekomarzania się i kpiny.

Oktet zapowiada drugi po rosyjskim, neoklasyczny okres w twórczości kompozytora.

W drugiej części koncertu usłyszymy siedem tańców z baletu „Les Malheurs de Sophie” Jeana Françaixa oraz Suitę B-dur Richarda Straussa.

Muzyka J. Françaixa jest dość mało znana. Wielbiciele awangardy XX wieku będą zaskoczeni jej stylem neoklasycznym, przypominającym dzieła Francisa Poulenca. Balet osnuty na książce „Les Malheurs de Sophie” („Nieszczęścia Zosi”) Sophie de Ségur cechuje tonalność, elegancja, wdzięk i  bezpretensjonalny humor.

Suita B-dur op. 4 Richarda Straussa, skomponowana na 13 instrumentów dętych, powstała w 1884 roku na zamówienie dyrygenta i kompozytora – Hansa von Bülowa, szefa orkiestry na dworze księcia Jerzego II w Meiningen. Richard Strauss, syn Franza Straussa – pierwszego waltornisty w operze w Monachium – w swej Suicie jawi się jako wrażliwy kolorysta, dający każdemu muzykowi szansę na zaprezentowanie wirtuozowskich możliwości swojego instrumentu.

KONCERT KAMERALNY „Laboratorium barw dętych” z cyklu Camerata+ odbędzie się w piątek 21 kwietnia 2017 o godz. 19.00 w OiFP (Sala koncertowa, ul. Podleśna 2).

Meyrick Alexander – dyrygent, fagot

Zespół kameralny Ars Iuvenum: Magdalena Jakubowska-Puchalska – flet, Magdalena Stachura – flet, Luca Neccia – obój, Bartłomiej Domagalski – obój, Grzegorz Puchalski – klarnet, Paweł Waśkowski – klarnet, Magdalena Kania – fagot, Marek Kit – fagot, Katarzyna Wasiluk – kontrafagot, Siarhei Yanovich – waltornia, Adam Drewnowski – waltornia, Wanda Kurowska – waltornia, Konrad Ołdakowski – waltornia, Tomasz Witek – trąbka, Paweł Pogoda – trąbka, Stanisław Kruciński – puzon, Piotr Kania – puzon.

W naszym konkursie można wygrać podwójne zaproszenie na piątkowy koncert w OiFP w Białymstoku. Wygrywa autor/autorka trzeciej poprawnej odpowiedzi nadesłanej na adres: redakcja@niebywalesuwalki.pl. Pytanie brzmi: Jaki tytuł nosi solowy album Meyricka Alexandra? Zwycięzca konkursu o zasadach odbioru biletów zostanie poinformowany mailem.

KONKURS ROZSTRZYGNIĘTY. Prawidłowa odpowiedź jako trzecia nadesłała p. Monika Lepietuszko.

Dodaj komentarz